آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
آیا می شود در بورس همیشه برنده بود؟ :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی

آیا می شود در بورس همیشه برنده بود؟

بازار سهام، بازار بسیار هشیاری است و به کوچکترین سخن و خبر حساسیت نشان می دهد و به اصطلاح با سرعت در تصمیمات خود تجدید نظر می نماید. به همین دلیل بازار بورس پویا در حالت کلی یک آیینه تمام نما از اقتصاد و وضعیت یک کشور است و شاخص بورس را دماسنج اقتصاد می نامند.
سرمایه دار پیروز÷
بعضی مواقع مشاهده می شود سهامی که تا روز قبل خریدار نداشت ناگهان مورد علاقه بازار قرار می گیرد و برای خرید آن صف تشکیل می شود. گاهی هم برعکس، با انتشار کوچکترین اخبار منفی از یک شرکت پرطرفدار، ناگهان خیل عظیمی فروشنده می شوند. با توجه به این رفتار بازار و با توجه به اخبار بزرگ و کوچک اصطلاحا می گویند بازار هشیار و حساس است.

خیلی مواقع ایجاد موج شایعه در بازار و رواج خبری منفی یا مثبت در مورد سهام ، باعث ایجاد این پدیده ها می شود. شاید پیدا کردن ایجاد کنندگان این امواج در بازار ممکن نباشد چرا که از یک طرف عده زیادی می توانند در این امواج سهیم باشند؛ اعم از سهامداران (سهامدار عمده و یا سهامدار جزئی که با سهام خود بتواند بر بازار تاثیر گذار باشد)، مدیران شرکت و یا حتی برخی کارگزاران بورس. از سوی دیگر بسیاری از سهامدارن خرد و کلان (خواه حقیقی یا حقوقی) بازار، تمام و یا بخشی از سرمایه خود را بر نوسان گیری کوتاه مدت متمرکز می نمایند.

در واقع کسانی که می دانند چه می کنند برای این منظور طراحی های لازم را از قبل انجام می دهند و منظور من از نوشتن اینها هم، این افراد نیستند. روی سخن با کسانی است که به محض اینکه برای سهمی صف تشکیل شد بدون اینکه از نیت فروشنده و یا خریدار آن سهام مطلع باشند به آن صف می پیوندند و مانند بهمنی که در هنگام حرکت بزرگتر می شود، با بزرگتر کردن صف در جهت اهداف ایجاد کنندگان اولیه صف گام برمی‌دارند. صف دلیل پریدن در آن نیست صف یک اطلاع است برای تحقیق بیشتر.

جالب است که این رویه همیشه در تمامی بازارهای دنیا بوده و تا کنون هم ادامه داشته است و این گونه اشخاص با انواع ابزارهای ممکن بازار را به جهتی که می خواهند می کشانند و در واقع با سرمایه های بالائی که در اختیار آنهاست اقدام به اینکار می کنند . البته نکته مهم این است که بازار همیشه بر آیند نظر همه سرمایه گذاران از کوچک تا بزرگ است.

با توجه به نکات بالا آیا می توان گفت سرمایه گذاران می توانند از طریق بازی برنده - بازنده اقدام کنند؟ جواب بله است البته می توانند طوری هم بازی کنند که دیگران ضرر و خودشان سود ببرند ولی در نهایت خودشان هم بازنده هستند زیرا حتی اگر سود هم بکنند روزی به زیر کشیده می شوند چون:

1- بازار فقط از نظر آنان و اقدام آنان تشکیل نمی شود و بازار از برآیند نظرات و اقدامات همه سرمایه گذاران است.

2- بالاخره بازار داور دارد و این نوع سرمایه گذاران آزادند هر کاری بکنند تا زمانی که دیگران و داور نفهمیده باشند!

پس نکاتی که هر کس از زاویه خود باید رعایت کند چیست؟

اول: همیشه به قصد برنده - برنده به برنده کردن خود و بازار فکر کنید و هرگز بازار را بازنده نکنید زیرا بالاخره شما جزیی از او هستید و او ماندنی است و زورش هم بیشتر از شماست و روزی شما را بازنده خواهد کرد. یادمان باشد در این بازار دیگران شریکانمان هستند و اگر آنها ببازند ما را هم بزیر می کشند.

دوم: همیشه ابتدا افق های بلندمدت را در ذهن داشته باشید و بعد دست به اقدامهای کوتاه مدت بزنید.
سوم: از آنجایی که بنا به نوشته بالا هرکس سنگ خود را به سینه می زند. شما همه چیز را بشنوید و با تصمیم شخصی سنگ خود را به سینه زنید و بازار را به قصد برنده – برنده راهنمایی کنید. در این حالت اگر اشتباه هم کنید، برنده اید و کسی بازنده نیست زیرا نیت شما درست بوده و انسان جایزالخطاست.

بنابراین با کلیدهای فوق دیگر با حرف و اقدام کسی عمل نکرده ایم بلکه آنها را بررسی و هر کدام را از جهت های مخالف و مختلف شنیده و دیده ایم و دیگر هر چیز پیام است که انتخاب بهتر را ما برگزینیم. از نگاهی دیگر خرید و فروش بر مبنای تمایلات بازار ما را به سمتی که خود می خواهد می برد و نه لزوما سمتی که ما می خواهیم.

اگر دست به خرید و فروش می زنید اگر در صف می روید اگر هر کاری می کنید از کدام دسته اید؟ شما کدام روی سکه را بازی می کنید؟ آیا خود انتخاب کرده اید یا با نظر و اقدام دیگران است و دنباله روی؟ از آنها؟

با توجه به مطالب فوق اگر از دسته دوم هستید بازی شما بازنده - برنده است یعنی اگر سود هم ببرید، باخته اید. اما اگر از دسته اول هستید هر چه می خواهند بگویند و بکنند شما چون خود انتخاب کرده اید برنده اید حتی اگر زیان کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی