آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
آغاز به کار اولین بورس ها در دنیا چه زمان بود؟ :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی

آغاز به کار اولین بورس ها در دنیا چه زمان بود؟


تاریخچه پیدایش بورس به آن زمان برمیگردد که باززگانان شهری به نام "بوروژ" در یک میدان رو به روی خانه ی بزرگ‌زاده ای به نام " واندر بورس " جمع می شدند.

تاریخچه پیدایش بورس و بانک به آنجا بر می‏گردد که در اروپا افراد برای انجام مبادلات خود بر روی نیمکت های میدان های قدیمی مینشستند و پول هایشان را مبادله می کردند و از آنجا که لغت Bank  در زبان ایتالیایی به معنای نیمکت است ، بعد ها مراکزی که انجام مبادلات پولی را به عهده گرفتند ، به بانک معروف شدند . اما تاریخچه‌ی پیدایش بورس به قرن ۱۵ میلادی و کشور بلژیک برمی گردد. در آن زمان باززگانان و کسبه‌ی شهری به نام “بوروژ” در شمال غربی بلژیک در یک میدان رو به روی خانه ی بزرگ‌زاده ای به نام  ” واندر بورس ” جمع می شدند و خرید و فروش می کردند. از آن تاریخ به بعد همه‌ی مکان‌هایی که مردم در آن خرید و فروش انجام می دادند به بورس معروف شدند و این روند رفته رفته نظم بیشتری گرفت و فقط بازرگانان، صرافان و دلالان اجازه ی خرید و فروش در آنجا را داشتند و پس از مدتی  تالار های بزرگ و مسقفی ایجاد شد و و مبادلات دیگر در این تالارها انجام می شد . که برخی آن زمان را به عنوان تاریخ رسمی تاسیس بورس میشناسند .

پیدایش بورس و بانک
خرید و فروش بازرگانان

در زمان های گذشته بازرگانان به دنبال راهی بودند تا ضررو زیان احتمالی خود را کاهش بدهند که شراکت راه بسیار خوبی برای کم کردن ریسک آنها بود .زیرا با شراکت چند نفر در یک کسب و کار ، همه ی افراد به میزان سهمی که دارند ، در سود و زیان شریک اند که همین عامل باعث تشکیل شرکت سهامی شد و اولین شرکت سهامی “ماسکوی” نام داشت که در سال ۱۹۵۳ میلادی ایجاد شد .

با گذشت زمان با گسترش فعالیت های تجاری در جهان نیاز به شرکا جدید ایجاد شد و پیدا کردن شرکا جدید هم احتیاج به مراکزی داشت  تا بین سرمایه گذاران و متقاضیان سرمایه ارتباط پیدا کند که این مراکز به بورس معروف شدند که در آن شرکت ها سهام خود را به سرمایه گذاران می فروختند تا شرکای بیشتری پیدا کنند.
تاریخچه پیدایش بورس
اولین بورس اواراق بهادار

در قرن ۱۷ میلادی در شهر آمستردام هلند ایجاد شد و کمپانی هند شرقی اولین شرکتی بود که سهام خود را در آن عرضه کرد و پس از آن در قرن ۱۸ اینگونه فعالیت ها در شهر لندن آغاز شد . در سال ۱۷۷۳ میلادی با خرید یک ساختمان مستقل توسط معامله گران فصل جدیدی آغاز شد و در نهایت در ۳ مارس ۱۸۰۱ میلادی بورس لندن فعالیت خود را شروع کرد .
 بورس نیویورک

بورس نیویورک که امروزه یکی از بزرگترین بورس های دنیاست در ۱۷ مِی ۱۷۹۲ میلادی توسط ۲۴ کارگزار بازار سهام در خیابان وال استریت نیویورک ایجاد شد  ، آنها زیر درخت چناری جمع شدند و توافق نامه ای را امضا کردند که به توافق نامه‌ی درخت چنار معروف شد که با امضای این توافق نامه فعالیت خریدو فروش سهام به صورت رسمی آغاز شد و عملا بورس نیویورک فعالیت خود را شروع کرد .با فعالیت های بورس های بزرگ جهان ، سایر کشور ها هم وارد بازار  بورس شدند و امروزه کمتر کشوری وجود دارد که بازار بورس نداشته باشد.

  • آرمین شکیبا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی