سامانه پیامکی و کمک به رصد فرایند پرداخت حق بیمه
- دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۵۸ ب.ظ
سامانه سوابق بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی این امکان را برای بیمهشدگان این سازمان ایجاد کرده تا از وضعیت بیمهپردازی خویش مطلع شوند و درصورت واریزنشدن حقوق بیمه از سوی کارفرما، مطلع شوند و آن را پیگیری کنند.
به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،با وجود این، بهدلیل عدمدسترسی همه بیمهشدگان به اینترنت، فراموشی در پیگیری یا دشواری استفاده از خدمات سایت، گاهی برای بیمهشدگان دردسرهایی ایجاد میشود.این دردسرها وقتی بیشتر میشود که برخی کارفرمایان فراموش میکنند حقبیمه کارگران را به موقع پرداخت یا اینکه حقوق و دستمزد واقعی کارگران را ملاک پرداخت حقبیمه لحاظ کنند. در اینباره با مهندس بهروز کریمی، مدیرکل نامنویسی و حسابهای انفرادی سازمان تأمین اجتماعی گفتوگو کردهایم.
برای یک بیمهشده اطلاع مداوم از سوابق بیمهایاش چقدر باید مهم باشد؟
اجازه بدهید اول درباره یک باور اشتباه توضیح بدهم که تصور میکند کارگر باید90روز در کارگاهی کار کند تا بعد از آن بیمه شود؛ یعنی کارفرما مختار است تا 90روز کارگر را بیمه نکند. این قاعده در قانون کار آمده که کارفرما میتواند فرد را بهصورت موقت تا 90روز بهکار گیرد تا تشخیص دهد که از او راضی هست یا نه، ولی از نظر سازمان تأمین اجتماعی کسی که در جایی شروع بهکار میکند و رابطه کارگری و کارفرمایی ایجاد میشود از همان دقیقه اول باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.
چون هر آن ممکن است حادثهای رخ دهد و نیاز به استفاده از خدمات بیمه داشته باشد. پس درخصوص این باور اشتباه باید اطلاعرسانی تا اصلاح شود. بر همین اساس نیاز است کارگران از وضعیت بیمهای خودشان مطلع شوند. قبلا این اطلاعرسانی بهواسطه ضعف در زیرساختها امکانپذیر نبود اما الان حدود 8سال است که بیمهشدگان میتوانند از طریق اینترنت و ورود به سامانه مشاهده سوابق بیمهای، از وضعیت بیمهپردازی خود مطلع شوند.
به این ترتیب اگر اشکالی وجود دارد یا اینکه کارفرما حقبیمه را پرداخت نمیکند، بیمهشده به سازمان مراجعه کرده و موضوع را پیگیری میکند. به بیمهشدگان عزیز توصیه میکنم بهصورت مرتب سوابق بیمهای خود را در سامانه مشاهده سوابق بیمهای بررسی و درصورت مشاهده ایراد و اشکال به شعب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کنند.
موضوع این است که خیلیها شاید دسترسی یا توانایی استفاده از سایت را نداشته باشند. آیا نمیشود انتظار داشت تأمین اجتماعی درصورت واریزنشدن حقبیمه یا هر تغییر دیگری، به آنها هشدار بدهد؟
برنامه امسال ما این است که لیستهای پرداخت حق بیمهای را که دریافت میکنیم، به بیمهشدگان اطلاعرسانی کنیم، یعنی از طریق پیامک به آنها بگوییم که حقبیمه اینماه شما دریافت شده، حقوق و دستمزد(مبنای حمایتهای ما) و کارکرد شما این میزان است. همچنین طوری برنامهریزی شده تا انشاءالله امکانات و ابزار بهتری در اختیار بیمهشدگان عزیز قرار گیرد و بیمهشدگان با نصب برنامهای روی تلفن همراه، بهسادگی بتوانند از وضعیت سوابق بیمهای خود مطلع شوند.
البته این کار نیاز به فراهمشدن زیرساخت دارد و در حال مذاکره با اپراتورهای تلفن همراه هستیم. همچنین محل تأمین منابع مالی این طرح نیز باید مشخص شود، زیرا ارسال 13میلیون پیامک در هرماه برای بیمهشدگان سازمان تأمین اجتماعی هزینه بالایی دارد و ما بهدنبال اخذ مجوز از هیأت مدیره سازمان هستیم.
منهای اصل قرار داشتن یا نداشتن در لیست بیمه، اطلاع از جزئیات چه اهمیتی دارد؟
این سامانه اطلاعات بهروز را دراختیار کارگران قرار میدهد تا آنها بدانند آیا کارفرما در حال پرداخت حق بیمه هست یا نه. برای ما در سازمان تأمین اجتماعی کارکرد و دستمزد مهم است، اگر حقبیمه کارگری با دستمزد پایینی واریز میشود، به هر دلیلی نیاز به استفاده از حمایتها و خدمات سازمان تأمین اجتماعی داشته باشد و حق بیمه واقعی او از سوی کارفرما واریز نشود، قطعا متضرر خواهدشد و از حمایتهای کافی منتفع نمیشود.
فرض کنید با استفاده از سایت فعلی یا سامانه پیامکی که قرار است راهاندازی شود، بیمهشدهای که در محل کارش حضور داشته متوجه شد برایش بیمه رد نشده باشد، چه باید بکند؟
اگر بیمهشدهای مطلع شد در یکماه یا دوره خاصی برایش حق بیمه لحاظ نشده باید به شعب سازمان تأمین اجتماعی مراجعه و ادعای اشتغال و پرداخت سوابق حقبیمه مطرح کند. فرم ویژهای برای این کار وجود دارد که باید آن را تکمیل کند و با مدارک و مستندات اشتغال مانند فیش حقوقی، حکم کارگزینی یا قرارداد کار خود را در ایام مورد نظر ضمیمه و تحویل دهد. موضوع در کمیته مربوطه بررسی و درصورت تأیید، حقبیمه به کارفرما ابلاغ و سابقه برای بیمهشده ایجاد میشود.
برخی کارفرمایان برای پرداخت کمتر حقبیمه، حقوق و دستمزد واقعی کارگران را در فهرست بیمه لحاظ نمیکنند و به روشهای دیگری پرداختی دارند، آیا این کار به ضرر کارگران است؟
به نوشته همشهری،طبیعی است که با اتخاذ این روش از سوی برخی کارفرمایان، کارگران متضرر میشوند. بخش اندکی از کارفرمایان با وجود پرداخت حقوق و دستمزد واقعی، در فهرست بیمه حداقل حقوق و دستمزد را لحاظ میکنند. برای مثال حقوق یک کارگر ماهر قطعا بیش از آن چیزی است که شورایعالی کار تعیین و کارفرما هم آن را پرداخت میکند ولی برای اینکه حقبیمه کمتری بپردازد، مبلغ حقوق را 930هزار تومان رد میکند. این کار به ضرر کارگر است.
شما سامانهای برای بررسی وضعیت پرداخت حقبیمه از سوی کارفرمایان دارید؟
حدود یک میلیون و 200هزار کارگاه در کشور وجود دارد و ممکن است برخی کارفرمایان به هر دلیلی در واریز حقبیمه سهلانگاری کنند. ما برای دریافت حقبیمه بیمهشدگان سامانه بازرسی داریم. از سال گذشته هم تغییر و تحول بزرگی در شیوه بازرسی ما ایجاد شده و الان بازرسان سازمان بهصورت دقیق و منظم به کارگاههایی که لازم باشد، مراجعه میکنند و افراد شاغل به لحاظ تعداد، حقوق و دستمزد و کارکردشان را فهرستبرداری کرده و حقوق و دستمزد و ساعات کار آنها را بررسی میکنند. اگر کارفرمایی در پرداخت حقبیمه قصور داشته باشد، با آن برخورد قانونی میشود.