عضو اتاق تهران: 60درصد قطعات خودرویی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود
- شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۰۲:۵۵ ب.ظ
«محمد رضا نجفی منش» امروز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در سال های گذشته شاهد روند افزایشی تیراژ و رونق در صنعت خودروی کشور بودیم به طوری که تولید خودرو از حدود 750 هزار دستگاه در سال 92، پارسال به یک میلیون و 350 هزار دستگاه افزایش یافت و مطابق برنامه ریزی های انجام شده امسال به یک میلیون و 600 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، این موضوع و همچنین سایر موارد همچون عقد قرارداد خودروسازان با شرکت پژو (که تولید آن آغاز شده)، عقد قرارداد با شرکت سیتروئن (که تا چند ماه دیگر نخستین محصول آن وارد بازار می شود) و عقد قرارداد جوینت ونچری (سرمایه گذاری و تولید مشترک) با رنو (که افزایش تیراژ و تولید سالیانه خودروی رنو را به دنبال خواهد داشت)، همگی دال بر موفقیت آمیز بودن گفت وگوهای پسابرجامی است.
این عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: در عین حال شاهدیم شرکت های بزرگ قطعه ساز مانند بوش آلمان دفتر کاری خود را در ایران برپا کرده و شرکت زیمنس نیز به دنبال فعالیت مجدد در کشورمان است؛ همچنین در نمایشگاه اخیر قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران شاهد بودیم کشورهای ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند و آلمان بصورت گروهی (پاویون) حضور یافتند که همگی از جمله دستاوردهای برجام در صنعت خودرو و سایر صنایع وابسته به آن است.
وی یادآوری کرد: اکنون فقط 60 شرکت قطعه ساز ایرانی با شرکت رنوی فرانسه کار مشترک انجام می دهند و همه آنها از تولیدات کیفی با قابلیت صادرات برخوردارند و انتظار می رود با قراردادهای منعقد شده با این شرکت و سایر خودروسازان، فعالیت این شرکت ها نیز روند رو به رشد یابد.
این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: شرکت های قطعه ساز ایرانی در زمان تحریم ها نیز بیکار نبوده اند و به اشکال مختلف به ارتقای توانمندی های علمی و تکنولوژیکی خود پرداخته و علم روز را در اختیار گرفته اند؛ بر این اساس آنها قادرند تا نیازهای شرکت های بزرگ خودروساز را در بازار ایران و سایر کشورهای هدف صادراتی آنها را تامین کنند.
** خودروهای برقی
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با رویکرد اتخاذ شده جهانی و حرکت کشورها به سوی استفاده از خودروهای برقی، تا چه میزان آمادگی از سوی قطعه سازان کشورمان وجود دارد، تاکید کرد: قطعات خودروهای برقی به مراتب ساده تر از خودروهای با سوخت فسیلی است و مطمئنم در صورت تصمیم گیری دولت و خوروسازان کشورمان برای تحقق این مهم، مشکلی در تامین قطعات این خودروها نیز نخواهیم داشت.
نجفی منش یادآوری کرد: موضوع اصلی در خودروهای برقی، تامین باتری آنهاست و امروز بسیاری از کشورهای اروپایی سازنده خودروهای برقی نیز باتری های مورد نیاز خود را از چین تهیه می کنند.
به اعتقاد این عضو اتاق تهران، در صورتی که بتوان مشکل تهیه و تامین این قطعه مهم را در خودروهای برقی حل کرد، خودروسازان کشورمان مشکل خاصی در تولید این اتومبیل ها نخواهند داشت.
به گزارش ایرنا، چندی پیش «منصور معظمی» معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: تولید خودروهای برقی به تنهایی از سوی بنگاه های خودروسازی ممکن نیست و به دخالت و حمایت حاکمیت نیاز دارد.
معاون طراحی و توسعه محصول و پلتفرم شرکت ایران خودرو نیز از عرضه نخستین خودروهای برقی و هیبریدی این شرکت روی پلتفرم جدید از سال 1400 خورشیدی (2021 میلادی) خبر داد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز مردادماه گذشته اعلام کرد خودرو تیبای برقی در حال آزمایش است و پس از آزمایش، در آینده ای نزدیک عرضه می شود.