لایل ایجاد بورس کالا
- چهارشنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۲۸ ب.ظ
بررسی روند پیدایش و تکامل بورسهای کالا
در جهان حاکی از آن است که ظهور و بسط فعالیتهای اینگونه بازارها در عرصه
اقتصاد کشورها از قرن 19 به بعد در پی پاسخگویی به برخی از نیازمندیهای
اقتصادی و در بسیاری موارد رفع برخی تنگناها و موانع در بازار کالاها بوده
است.
به عبارت دیگر، وجود برخی مشکلات در بازار کالا (چه در بخش عرضه،
تقاضا و چه در بخش توزیع ) و به تبع آن نوسانات قیمت کالاها و همچنین
برخی از نارساییها و ناکارآمدیهای بازارهای سنتی از یک طرف و مزایا و
منافع ایجاد و راه اندازی بورسهای کالا و توانمندی آنها در رفع مشکلات فوق
الذکر از طرف دیگر، مهمترین انگیزه و عواملی هستند که موجب پدیدار شدن
بورسهای کالا در صحنه اقتصاد کشورهای مختلف گشتهاند.
نارساییهای بازار سنتی در شکل های نوسانات کاذب و عدم شفافیت در کشف قیمت و
فقدان تضمینهای لازم برای معامله گران از مهمترین دلایل راهاندازی
بورسهای کالایی در کشورهای جهان بوده است. در چنین شرایطی راه اندازی
بورسهای کالایی و به تبع آن، استفاده از ابزارهای مشتقه به ایجاد یک نظام
سازمان یافته داد و ستد و توزیع کالاها در کشورهای مختلف منجر شده و راه
ورود به بازارهای جهانی را برای کشورها تسهیل نموده است. از این رو هم
اکنون صدها بورس کالایی مدرن در سراسر جهان دایر میباشد که از قدیمیترین
آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد
1 – بورس تجاری شیکاگو (CME) با 170 سال سابقه
2 – بورس فلزات لندن (LME) با 130 سال سابقه با 130 سال سابقه
3 – بورس کالای نیویورک (NYMEX)
4 – بورس کالای توکیو (TOCOM)
5 – بورس کالای شانگهای (SHFE)
6 – بورس کالای هند (MCX)
درحال حاضر زمینه های فعالیت بورس کالای ایران عبارتند از :
• فلزات و مواد معدنی (کانیهای فلزی)
• محصولات شیمیایی و پتروشیمی
• محصولات کشاورزی
• معاملات آتی ( Future )