پایان ماه عسل مونتاژ خودروهای چینی در ایران
- يكشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۶، ۰۱:۱۸ ب.ظ
به گزارش اقتصادنیو ، آنطور که محسن صالحی نیا معاون وزیر صنعت در گفتوگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده، «اگر خودروسازان چینی، میزان داخلیسازی قطعات را به ۴۰ درصد نرسانند، مشمول پرداخت تعرفه خودروی کامل خواهند شد.»
به گفته وی «درحال حاضر تعرفه واردات خودروهای چینی، در صورت ساخت داخل قطعات با کمتر از ۲۰ درصد، معادل یک خودروی کامل است، اما اگر داخلیسازی تا ۳۰ درصد انجام شود، چینیها مشمول تخفیف ۵ درصدی میشوند؛ این درحالی است که اگر در سال آینده، میزان داخلیسازی همچنان تا ۳۰درصد باشد، خودروسازان چینی باید معادل یک خودرو کامل، تعرفه بابت واردات قطعه بپردازند.»
صالحی نیا همچنین با اشاره به سهم ۱۱۰ هزار دستگاهی چینیها در تولید سالانه خودرو کشور، تاکید کرده که «خودروسازان اگر نتوانند به لحاظ تیراژ و ظرفیت تولید، به اهداف موردنظر وزارت صنعت برسند باید روند کاری خود را اصلاح کنند، وگرنه با مکانیزم تعرفهای که از سال آینده اجرایی میشود، متضرر خواهند شد.» از نظر این مقام مسوول، سیاستهای تعرفهای سال آینده به نوعی سبب ایجاد اختلال در نظام قیمت تمام شده خودروسازان چینی (آنها که نتوانند یا نخواهند داخلیسازی را بالا ببرند) خواهد شد، به نحوی که عرضه محصولات با قیمت بالاتر، مانع رقابت آنها در بازار میشود.
با توجه به اظهارات معاون وزیر صنعت، خودروسازان چینی به نوعی ملزم به افزایش ساخت داخل محصولات مونتاژی خود در ایران شدهاند، چه آنکه اگر نتوانند سطح داخلیسازی را در سال آینده به ۴۰ درصد برسانند، مجبور به پرداخت تعرفه بیشتری خواهند بود. در واقع وزارت صنعت، سیاستی تشویقی-تنبیهی را برای خودروسازان چینی در نظر گرفته تا آنها را پس از سالها حضور بیدردسر در ایران، به تکاپو انداخته و در مسیر داخلیسازی قطعات و کاهش واردات قرار دهد. این اقدام وزارت صنعت اما به نوعی در راستای سیاست کلی این وزارتخانه در مورد خودروسازان خارجی حاضر در ایران است.
بر این اساس، شرکتهای خارجی حاضر در خودروسازی ایران، ملزم به داخلیسازی حداقل ۴۰ درصدی محصولات خود در کشور هستند و این رقم بهصورت پلکانی افزایش یافته و تا بالای ۸۰ درصد نیز صعود خواهد کرد.اتفاقا یکی از انتقادهایی که بهخصوص در پسابرجام از وزارت صنعت میشد، بیتوجهی این وزارتخانه به کاهلی چینیها در حوزه داخلیسازی محصولات مونتاژی شان در کشور بود، به نحوی که بیشتر فشارهای ساخت داخل، به خودروسازان اروپایی وارد و کسی به این چشمبادامیها کاری نداشت.
حالا اما قلاب وزارت صنعتیها به خودروسازان چینی هم گیر کرده و آنها باید به فکر افزایش داخلیسازی محصولات خود باشند وگرنه از ناحیه افزایش تعرفه واردات قطعه و بالا رفتن هزینه تولید و قیمت تمام شده، متضرر خواهند شد.