آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
توسعه همکاری‌های بانکی و تسهیل در صدور روادید میان ایران و عشق‌آباد :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی


گروه بنگاه ها- ترکمنستان از نظر نوع همکاری با ایران، جزو کشورهای استراتژیک و دروازه ورود کشورهای مختلف به آسیای میانه از راه زمینی است، ضمن اینکه دروازه خروج تولیدات این کشورها به سایر نقاط به شمار می رود.

معاون بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حاشیه مراسم بیست و ششمین سالروز استقلال ترکمنستان در محل هتل اسپیناس با اعلام این مطلب افزود: تسهیل صدور روادید برای فعالان اقتصادی و توسعه همکاری های بانکی دو مشکل اساسی فراروی روابط اقتصادی و تجاری ایران و ترکمنستان است که حل و فصل آنها ماموریت اصلی اتاق مشترک بازرگانی دو کشور محسوب می شود.

محمدرضا کرباسی با اشاره به فراز و نشیب های متعدد روابط دو کشور در سال های گذشته گفت: علاقه بسیاری به ویژه از سوی بخش خصوصی برای احیای روابط تجاری و رساندن آن به سطح سال های گذشته (زمان ریاست جمهوری نیازاف) وجود دارد؛ ادواری که در برخی سال ها حجم تجارت دو کشور تا سه میلیارد دلار نیز رشد داشت.

وی گفت: با وجود همه تلاش های انجام شده از سوی ایران و توافقنامه های خوبی که در سطوح سیاسی و اقتصادی به امضا رسیده، شاهد رشد همکاری های تجاری نیستیم و در برخی موارد شاهدیم ترکمنستان کالاهای مورد نیازش را از سایر کشورها و با صرف هزینه های بیشتر وارد می کند.

وی یادآور شد: در سال های گذشته فعالیت های متعددی در زمینه هایی همچون ساخت سیلوهای گندم، پروژه های برق رسانی، سد سازی، جاده سازی در ترکمنستان از سوی ایرانی ها صورت گرفته اما اکنون ورود ما به این کشور برای همکاری های سرمایه ای و مراودات تجاری محدود شده است.

معاون بین الملل اتاق ایران ادامه داد: ما به ندرت شاهد حضور شرکت های ارایه دهنده خدمات فنی و مهندسی ایرانی در این کشور هستیم و شرکت های اروپایی جایگزین شرکت های خدماتی و پیمانکاران ایرانی شده اند و این موضوع منجر به افزایش هزینه های تولید برای ترکمن ها شده است.

وی یادآور شد: به تازگی با سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ترکمنستان و در چارچوب توافق های خوبی که در کمیسیون همکاری های اقتصادی دو طرف شکل گرفت، بخش خصوصی نیز استراتژی مناسبی را طراحی کرد تا بتوان به صورت برنامه ریزی شده تر در این بازار حضور یافت.

کرباسی تصریح کرد: در این پیوند، ایجاد اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ترکمنستان در دستور کار قرار گرفت و ماه گذشته موفق شدیم این اتاق را شکل دهیم.

کرباسی با اشاره به برپایی نمایشگاه اکسپوی 2018 عشق آباد در بهمن آینده، از همه فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان برای حضور و مشارکت در این نمایشگاه و افزایش صادرات کشورمان دعوت به همکاری کرد.

همچنین یک فعال اقتصادی و نمایشگاهی با رو به رشد توصیف کردن روند اقتصادی کشور ترکمنستان، خواستار آن شد تا فعالان اقتصادی و تجاری فرصت حضور در بازار این کشور را از دست ندهند.

حسن مرتجی دراین مراسم افزود: این کشور در سال های گذشته گام های مثبتی در راستای حرکت به سوی رشد و توسعه اقتصادی برداشته که تحریک مشارکت فعال کشورهای صنعتی در این کشور در بخش های مختلف اقتصادی از جمله نفت، گاز، صنعت، ساخت و ساز، حمل و نقل و گردشگری را موجب شده است.

وی تصریح کرد: برنامه های پیش گفته در چهار محور اصلی نفت و گاز، الکترونیک، صنایع غذایی و شیمیایی پیش بینی شده و علاوه بر آن، تقویت ترانزیت به منظور انتقال انرژی و کالا دیگر در اولویت ترکمن ها خواهد بود.

مجری نمایشگاه بین المللی اکسپوی 2018 عشق آباد با اشاره به گزارش اخیر بانک توسعه آسیا، یادآور شد: آمارها حاکی از روند صعودی رشد اقتصادی ترکمنستان است؛ به طوری که رشد اقتصادی در نیمه نخست سال 2017 معادل 6.5 درصد است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چهار دهم درصد رشد نشان می دهد.

به گفته وی، ترکمنستان دومین کشور بزرگ صادرکننده و وارد کننده در آسیای مرکزی است و در نیمه نخست امسال ایران 215 میلیون دلار صادرات به ترکمنستان داشت و در ردیف 10 کشور برتر صادراتی به این کشور قرار گرفت؛ بر این اساس می توان چشم انداز بسیار خوبی برای حضور در این کشور و مشارکت در فعالیت های اقتصادی و تجاری آنها متصور بود.

مرتجی افزود: نمایشگاه اکسپوی 2018 عشق آباد مشتمل بر نمایشگاه بین المللی صنعت و اتومبیل (Turkman Caspindexpo) و نمایشگاه تولیدات حلال (Halal Product) از تاریخ 31 ژانویه تا 2 فوریه 2018 (11 الی 13 بهمن ماه 96) به مدت سه روز در محل نمایشگاه های بین المللی عشق آباد (Ashgabat Expo Center) برگزار خواهد شد که امید می رود فعالان اقتصادی کشورمان فرصت حضور در این بازار را از دست ندهند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی