آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
چشم انداز مثبت در سودآوری بورسی ها :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی

چشم انداز مثبت در سودآوری بورسی ها


کارگزار
به گزارش اقتصادنیوز ، عملکرد مناسب ۶ ماهه ابتدای سال در برخی گروه‌ها به‌خصوص صنایع فلزی و معدنی در مجموع از افزایش ۳۵ درصدی سود عملیاتی شرکت‌ها نسبت به دوره مشابه سال ۹۵ حکایت دارد. پیش‌بینی سود جدید شرکت‌ها نسبت به گزارش‌های سه‌ماهه نیز از رشد ۷ درصدی خبر می‌دهد.

خبری که به معنای جهش سودآوری در شرکت‌های فعال بورس است. در شرایط کنونی نیز پیش‌بینی‌ها از افزایش نرخ ارز و نرخ فروش شرکت‌ها در کنار رشد قیمت‌ها در بازار جهانی مواردی هستند که می‌توانند افزایش سودآوری شرکت‌ها را حداقل به صورت اسمی تا پایان سال تداوم بخشند. بر این اساس از ۲۲۵ شرکتی که گزارش نیمسال خود را اعلام کرده‌اند، فقط ۴۲ نماد تعدیل منفی داده و مابقی پیش‌بینی‌های سود خود را با افزایش یا بدون تغییر گزارش کرده‌اند.
جزئیات گزارش‌های ۶ ماهه

بورس تهران با ثبت عملکرد درخشان در ۷ ماه نخست سال جاری و کسب بازدهی ۱۲درصدی به‌عنوان برترین بازار سرمایه‌گذاری در کشور شناخته شد و بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد. رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی و به تبع آن تقاضا برای سهام گروه‌های کالایی در بورس تهران بیشترین اثر را در رشد عمومی قیمت سهام داشته است. وضعیت بازارهای جهانی و افزایش نرخ ارز انتظار‌ها برای گزارش‌های مثبت ۶ ماهه در سهام مربوطه را تقویت می‌کرد. پس از انتشار گزارش‌های مناسب به ویژه از گروه فلزی –معدنی در آخرین هفته مهرماه، شاهد تشدید تقاضا در سهام گروه‌های مربوط بودیم.

الزام شرکت‌ها برای انتشار گزارش‌های ۶ ماهه خود تا پایان مهر ماه، بازار سهام را در هفته گذشته تحت تاثیر خود قرار داد. بودجه‌هایی که عمدتا انتظار برای تعدیل‌های مثبت و مشاهده عملکرد مطلوب از آنها دور از انتظار نبود. ۹۴ درصد از بنگاه‌هایی که باید گزارش‌های خود را در زمان مقرر ارائه می‌دادند، گزارش‌های خود را منتشر کردند. گزارش‌های مربوط به عملکرد‌های نیمه نخست در مجموع با تعدیل‌های مثبت سودآوری همراه بود. بر این اساس از ۲۲۵ نمادی که عملکرد ۶ ماهه خود را ثبت کردند، تنها ۴۲ نماد با تعدیل منفی سود هر سهم شرکت همراه شدند. دیگر شرکت‌ها یا تعدیل مثبت در سودآوری داشتند یا پیش‌بینی سود خود را بدون تغییر ارائه دادند. (البته بخش عمده‌ای از این بنگاه‌ها تغییری در سودآوری نداشتند و بر سود هر سهم خود در پیش‌بینی قبلی تایید کردند.)

همچنین بر‌اساس گزارش‌های منتشر شده، سود عملیاتی کسب شده از مجموع ۲۲۵ شرکتی که اطلاعات خود را ارئه کرده‌اند، به بیش از ۳۹هزار و ۵۷میلیارد تومان رسیده است که این رقم در مقایسه با عملکرد ۳ ماهه نخست سال جاری، رشد ۸ درصدی نشان می‌دهد. ضمن اینکه سود مزبور در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با ۳۵ درصد افزایش همراه شده است.به همین ترتیب پیش‌بینی سود خالص سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۶ بنگاه‌های مزبور براساس عملکرد ۶ ماهه به بیش از مبلغ ۳۱ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سود خالص پیش‌بینی شده در دوره ۳ ماه  نخست سال، ۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تا پایان شهریور ماه سود خالصی معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان از سوی این ۲۲۵ شرکت محقق شده است.
انتشار گزارش‌های ۹۴ درصد شرکت‌ها

در این راستا ناهید امامی از کارشناسان شرکت بورس اوراق بهادار تهران به ارائه توضیحات تکمیلی درخصوص عملکرد ۶ ماه نخست سال جاری شرکت‌های فعال در بازار پرداخت و گفت: از ۳۲۷ شرکت پذیرفته شده و فعال در بورس، ۲۴۰ شرکت با توجه به برخورداری از سال مال منتهی پایان اسفند ماه ۹۶، باید طبق دستورالعمل افشای اطلاعات، گزارش‌های مربوطه را ارسال کنند. این گزارش‌ها مربوط به عملکرد واقعی ۶ ماهه و گزارش پیش‌بینی براساس عملکرد واقعی ۶ ماهه حسابرسی نشده است که باید تا پایان مهرماه ۹۶ ارائه می‌شد. وی در ادامه افزود: در این میان بررسی اطلاعات ارسالی از سوی این شرکت تا پایان هفته گذشته نشان از آن دارد که از ۲۴۰ شرکت موظف به ارائه عملکرد، ۲۲۵ شرکت یعنی حدود ۹۴درصد از شرکت‌ها عملکرد‌های خود را بر سایت اطلاع‌رسانی کدال منتشر کردند.
نگاهی به سودهای محقق شده

امامی در ادامه به بررسی وضعیت سود عملیاتی و سود خالص پیش‌بینی شده در گزارش‌های این شرکت‌ها و مقایسه این اقلام با دوره‌ مشابه سال قبل به تفکیک صنایع پرداخت و گفت: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سود عملیاتی کسب شده از مجموع ۲۲۵ شرکتی که اطلاعات خود را ارائه کرده‌اند، به بیش از ۳۹ هزار و ۵۷میلیارد تومان رسیده است.وی در ادامه با اظهار این مطلب که این رقم در مقایسه با عملکرد ۳ ماه نخست سال جاری، رشد ۸ درصدی نشان می‌دهد، گفت: در این مقایسه صنعت حمل‌و‌نقل، انبارداری و ارتباطات با ۳۶ درصد افزایش سود عملیاتی، بیشترین نقش را در تغییر مثبت مزبور داشته است.  امامی در ادامه به مقایسه عملکرد سال گذشته پرداخت و گفت: همچنین این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال قبل یعنی سود عملیاتی سال مالی منتهی پایان اسفند ماه ۹۵ و براساس عملکرد ۶ ماهه، ۳۵ درصد افزایش را تجربه کرده است.به گفته این کارشناس، سود عملیاتی کسب شده از بنگاه‌های فعال در بورس در نیمه نخست سال ۹۵، معادل ۲۸ هزار و ۹۳۰ میلیون تومان بوده است. در این راستا صنعت فلزات اساسی بیشترین سهم در این تعدیل مثبت را داشته است. امامی در ادامه به بررسی سود عملیاتی عملکرد واقعی این شرکت‌ها در نیمه نخست سال جاری پرداخت و گفت: همچنین با توجه به پیش‌بینی‌های نخست بودجه شرکت‌ها و سودهای محقق شده توسط این شرکت‌ها در نیمه نخست سال جاری، مجموع بنگاه‌های مزبور توانستند ۴۲ درصد از سود عملیاتی موجود در بودجه خود را پوشش دهند.
افزایش قابل توجه در سود خالص شرکت‌ها

امامی در ادامه اظهاراتش به بررسی سودهای خالص کسب شده از سوی این ۲۴۰ شرکت پرداخت و گفت: این شرکت‌ها سود خالص سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۶ را براساس عملکرد شش ماهه خود، مبلغ ۳۱ هزار و ۳۷۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان پیش‌بینی کرده‌اند که نسبت به سود خالص پیش‌بینی شده در دوره ۳‌ماه نخست سال، ۷ درصد افزایش یافته است.وی ادامه داد: در این میان نیز صنعت فلزات اساسی با ۳۷ درصد تعدیل مثبت، بیشترین تاثیر را در رشد مزبور داشته است. همچنین این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال قبل یعنی سود خالص سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۵ براساس عملکرد شش ماهه، رشد ۳۵ درصدی یافته است. به گفته این کارشناس بازار سهام، سود خالص عملکرد واقعی این شرکت‌ها در نیمه نخست سال با پوشش ۳۸ درصدی نسبت به بودجه این بنگاه‌ها همراه شده است به‌طوری‌که تا پایان شهریور ماه سود خالصی معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان را محقق ساخته‌اند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی