آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
امضای نیمی از اصلاح طلبان مجلس برای سوال از روحانی :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی

امضای نیمی از اصلاح طلبان مجلس برای سوال از روحانی

قانون/ طبق شنیده ها از مجلس شورای اسلامی این بار نیمی از امضا کنندگان طرح سوال از رییس جمهور را اعضای فراکسیون امید تشکیل می دهند.
رییس جمهور روحانی
مجلس یک بار دیگر رییس جمهور سوال می کند. تابویی 32 ساله که در دولت دهم وسوال مجلس هشتم از محمود احمدی نژاد شکسته شد. حال اما دوباره ۱۵۲ نفر از نمایندگان درباره طرح سوال از رییس‌جمهوری بیانیه‌ای را امضا کرده‌اند تا از روحانی درباره موسسات مالی و اعتباری سوال کنند. طرحی که اگر به سرانجام برسد برای دومین بار در عمر 38 ساله مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود. روز گذشته محمد حسین فرهنگی یکی از اعضای هیات رییسه مجلس، از صدور بیانیه ای برای ارجاع سوال از روحانی به کمیسیون مربوطه خبر داده است. فرهنگی گفته است که با وجود این که قوه مقننه باید الگوی تمام عیار مقررات باشد اما با گذشت سه ماه و با توجه به ماده ۲۱۲ ‌آیین نامه مجلس که باید در سریع‌ترین زمان، موضوع به کمیسیون مربوطه ارجاع شود این کار صورت نگرفته است.
قانون چه می گوید؟
طبق اصل 88 قانون اساسی در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رییس‌جمهور یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسئول، درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رییس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رییس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از 10 روز مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی به تأخیر افتاد.
پیشینه سوال از رییس جمهور در ایران
در 38 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد فقط یکبار سوال از رییس جمهور محقق شده است. البته طرح سوال از رییس جمهور، در مجلس هفتم از طرف اکبر اعلمی، نماینده تبریز از رییس جمهور وقت یعنی محمود احمدی نژاد مطرح شد و حتی به امضای تعدادی از نمایندگان نیز رسید ولی به سرانجام نرسید. اما در مجلس هشتم و با طرح سوال و پیگیری های علی مطهری مطهری سرانجام سوال از رییس جمهور بعد از 32 سال برای اولین بار در تاریخ قانونگذاری ایران کلید خورد و احمدی نژاد در 24 اسفند سال 1390 در صحن مجلس حاضر شد و به 10 سوال نمایندگان پاسخ داد. حال قرار است سوال از رییس جمهور در دولت روحانی تکرار شود و او با حضور در صحن مجلس به انتقادات نمایندگان پاسخ دهد.
چرا سوال ار روحانی؟
نخستین بار سه شنبه 23 خرداد امسال، موضوع طرح سوال از رییس جمهور در مجلس مطرح شد. داستان سوال از روحانی نیز به وضعیت موسسات مالی در ایران بر می گردد. در متن نامه سوال از رییس جمهور آمده است که « نظر به مشکلاتی که برای سهامداران برخی از موسسات اعتباری مانند کاسپین، آرمان، ثامن‌الحجج و غیره در چند سال اخیر پدید آمده و ریشه اصلی آن نقص در نظارت بانک مرکزی بوده است و از طرفی مجلس نمی‌تواند از رییس بانک مرکزی سوال کند و توضیحات و رفتار ایشان نیز قانع‌کننده نبوده است و از طرف دیگر حقوق مردم نیز در حال ضایع شدن است، بنابراین از رییس محترم جمهور تقاضا داریم پاسخ قانع‌کننده‌ای به نمایندگان ارائه کند، گرچه قبول داریم که نقطه آغازین این مشکل قبل از دولت فعلی بوده است».
ریزش وافزایش امضاهای سوال
ابتدا این طرح با 119 امضا به هیات رییسه تحویل داده شد. نام 22 نفر از اعضای فراکسیون امید بین امضا‌کنندگان دیده می شد که بعد از اینکه شایبه سیاسی بودن این طرح سوال از سوی برخی نمایندگان مطرح شد، امضای خود را پس گرفتند. محمدعلی وکیلی در رابطه با این موضوع گفته بود که این طرح سوال با ۱۱۹ امضا تهیه شده که در نشست علنی مجلس از طرف هیات رییسه تحویل گرفته شد و پیش از آن نیز اعضای فراکسیون امید که این طرح سوال را امضا کرده بودند امضای خود را پس گرفتند. حال تعداد امضاهای این سوال به 152 نفر رسیده است. اگر قبل از ارسال سوال برای رییس جمهور، تعداد امضاها به زیر 73 نماینده برسد، سوال منتفی خواهد شد اما پس از ارسال سوال برای رییس جمهور، کاهش امضاها سبب خروج سوال یا سوالات از دستور نمی‌شود.
حضور پر رنگ اعضای فراکسیون امید
طبق شنیده ها از مجلس شورای اسلامی این بار نیمی از امضا کنندگان طرح سوال از رییس جمهور را اعضای فراکسیون امید تشکیل می دهند.یک منبع مطلع در این رابطه به «قانون» گفت: سری قبل به این دلیل که در زمان انتخابات ریاست جمهوری موضوع سوال از روحانی مطرح بود تعدادی از اعضای فراکسیون امید که این طرح را امضا کردند امضای خود را پس گرفتند اما این بار موضوع پیگیری حقوق مردم و سرمایه گذاران این موسسات است. وی ادامه داد: به همین دلیل تعداد زیادی از اعضای فراکسیون امید این طرح را امضا کردند.
شیوه طرح سوال در مجلس
مدت طرح سوال یا سوالات از طرف نمایندگان منتخب سوال‌کنندگان حداکثر 30 دقیقه و مدت پاسخ رییس‌جمهور حداکثر یک ‌ساعت است که طرفان می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند. در این صورت همه سوالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک از دوطرف بیان می‌شود و در بخش دوم ابهامات سوال‌کنندگان و پاسخ‌های رییس جمهور مطرح می‌شود. طبق آیین نامه داخلی مجلس پس از این مرحله، درباره پاسخ رییس‌جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رای‌گیری می‌شود. چنانچه بیشتر نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رییس جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.
روابط جلوی ضوابط را گرفته
اما بر اساس آنچه که از مجلس شورای اسلامی شنیده می شود، روابط خوب علی لاریجانی، رییس مجلس دهم و حسن روحانی دلیل این تاخیر در ارجاع سوال از رییس جمهور به کمیسیون تخصصی روابط خوب دو قوه است. به نظر می رسد با عزمی که نمایندگان خانه ملت دارند برای دومین بار در تاریخ انقلاب رییس جمهور برای پاسخ به سوال نمایندگان پشت تریبون ساختمان بهارستان قرار خواهد گرفت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی