آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
تحلیلی بر اوضاع شرکت پارس دارو :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی

تحلیلی بر اوضاع شرکت پارس دارو

#دپارس
پارس دارو
شرکت پارس دارو با سرمایه اسمی 210میلیارد ریال و ارزش بازار 2540میلیارد ریالی، یکی از هلدینگ های دارویی بورسی است که p.e آن تنها 4.4 واحد است.

دپارس به صورت تلفیقی در سال 94 و 95 توانست رقمی حدود 18هزار میلیارد ریال فروش کسب کند و به ترتیب 620میلیارد ریال و 709میلیارد ریال سود خالص داشته باشد و در هر دوی این سال هزینه مالی به ترتیب 855میلیارد ریال و 842میلیارد ریال بوده است.

مشاهده می گردد که مبلغ فروش تلفیقی 7 برابر ارزش بازار شرکت است و میزان هزینه مالی از سود خالص بیشتر است لذا با روش های متعددی دپارس که اتفاقا p.e بسیار اندکی دارد می تواند رشد محسوس سود را تجربه کند که البته گرفتاری های دولت در بحث بدهی به بیمه ها و شرکت های پخش دارو باعث شده تا هزینه مالی سنگینی بر این شرکت و کلیت صنعت دارو تحمیل گردد.

اما نگاهی داشته باشیم به شرکت اصلی ...

دپارس در سال 94 و 95 به ترتیب سود خالص 585میلیارد ریال و 647میلیارد ریال داشته و در همان دو سال مورد بررسی هزینه مالی شرکت 193میلیارد ریال و 195میلیارد ریال بوده است. محصولات این شرکت در 5 گروه طبقه بندی می شود به شرح زیر:

1) انواع قرص که حاشیه سود آن در دو سال اخیر به ترتیب 43 درصد و 52درصد بوده است. 57درصد از کل فروش را همین گروه محصول تشکیل می دهد.

2) کرم های درمانی حاشیه سودی به ترتیب 35درصد و 32درصد داشته اند. 23درصد از مجموع فروش شرکت را این بخش تشکیل می دهد.

3) کپسول ها 16درصد از فروش این شرکت را ایجاد می کنند که حاشیه سود آن به ترتیب 38درصد و 40درصد بوده است.

مجموع حاشیه سود طی دو سال اخیر به تریب 39درصد و 44درصد بوده که در سه ماه نخست سال جاری حاشیه سود واقعی 38درصد و برای کل سال 42درصد فرض شده است.

اگر حاشیه سود واقعی دوره های قبلی و الگوی فروش سه ماه جاری در ماه های بعدی تکرار شود، سود عملیاتی این شرکت در سطح بودجه محقق خواهد شد. 25درصد از هزینه مالی 186میلیارد ریالی نیز در سه ماهه پوشش یافته است.

نیمی از سود قبل از کسر مالیات این شرکت به تقسیم سود و ثبات سودآوری داروسازی فارابی وابسته است. ارزش بازار دفارا 2500میلیارد ریال است که دپارس مالک 52درصد ازان محسوب می شود. دفارا مالکیت 35درصد پخش هجرت و 100درصد تولید ژلاتین ایران را دارا است و ازین ناحیه 212میلیارد ریال سود می برد که اتفاقا بخش مهمی از سود خالص فارابی است اما فارابی در سه ماه نخست به لحاظ عملیاتی چندان عملکرد خوبی نداشته و هزینه مالی 289میلیارد ریالی نیز این شرکت را تا حدی تحت فشار گذاشته است.

*نتیجه: وضعیت عملکرد دپارس مناسب است. این شرکت مالکیت 52درصد دارو فارابی را دارد همچنین به صورت غیر مستقیم مالکیت پخش هجرت و ژلاتین ایران را هم دارد. عملکرد دپارس همکنون مناسب است و سود عملیاتی آن محقق می شود اما عملکرد دفارا که نیمی از سود دپارس را ایجاد می کند اندکی تضعیف شده است. در صورتی که دفارا بتواند در گزارش 6 ماهه این عقب ماندکی را جبران کند، دپارس با P.e جذاب خود در فصل پاییز، روزهای بهاری را به نمایش می گذارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی