آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
اوراق امتیاز تسهیلات مسکن-سقف تسهیلات و نحوه دریافت در فرابورس :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی

اوراق امتیاز تسهیلات مسکن-سقف تسهیلات و نحوه دریافت در فرابورس

بورسهای کالایی

تسه یا اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، اوراق بهاداری است که در بازار عادی فرابورس ایران معامله می‌شود و منتشر کننده آن بانک مسکن است. این اوراق به صاحبان حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز بانک مسکن تعلق می‌گیرد و قابلیت معامله در بازار فرابورس را دارد.

اوراق تسهیلات مسکن، پانزدهم هر ماه به دارندگان حساب مذکور اعطا می‌شود که هر برگه آن ارزش ۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال تسهیلات را دارد. نماد معاملاتی این اوراق پس از انجام مراحل قانونی و سپرده شدن نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه در ابتدای ماه بعد در بازار فرابورس بازگشایی شده و قابل معامله خواهد بود. سقف این تسهیلات برای احداث، خرید و تعمیر واحد مسکونی متفاوت است.
سقف تسهیلات:

سقف تسهیلات این اوراق در چارچوب ضوابط بانک مسکن بوده و به شرح ذیل است:

الف) برای اوراق منتشر شده از مهر ماه ۱۳۹۴ به قبل:

سقف تسهیلات خرید یا احداث واحد مسکونی برای زوجین۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (پانصد میلیون ریال)

سقف تسهیلات احداث واحد مسکونی برای سایر اقشار ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (سیصد و پنجاه میلیون ریال)
سقف تسهیلات خرید واحد مسکونی برای سایر اقشار ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (سیصد و پنجاه میلیون ریال)
سقف تسهیلات تعمیر واحد مسکونی ۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (یکصد میلیون ریال)

ب) برای اوراق منتشر شده از آبان ماه ۱۳۹۴ به بعد:

طبق مصوبات شورای محترم پول و اعتبار در مورخ ۱۳۹۴/۰۷/۲۸ و ۱۳۹۴/۰۹/۱۷، تغییراتی به شرح ذیل در سقف تسهیلات خرید و احداث مسکن و محدودیت‌های معاملاتی آن اتفاق افتاده است.

سقف تسهیلات خرید و احداث واحد مسکونی در تهران ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (ششصد میلیون ریال)
سقف تسهیلات خرید و احداث  واحد مسکونی در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (پانصد میلیون ریال)
سقف تسهیلات خرید و احداث واحد مسکونی در سایر مناطق شهری ۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (چهارصد میلیون ریال)
معرفی نماد تسهیلات مسکن و مدت اعتبار آن

از آنجا که اوراق امتیاز تسهیلات مسکن محدودیت اعتبار دارند، برای هر سری از اوراق با درنظر گرفتن تاریخ صدور آن، یک نماد تعریف می‌شود. این نماد معاملاتی شامل کلمه “تسه” (سه حرف ابتدایی تسهیلات) و چهار عدد است. از چپ به راست، دورقم ابتدایی این عدد مشخص کننده سال و دو رقم بعدی مشخص کننده ماه صدور آن است. برای مثال “تسه ۹۳۰۷” نمایانگر اوراق امتیاز تسهیلات مسکن صادر شده در مهر ماه ۱۳۹۳ است.

با توجه به آنکه اعتبار این اوراق از زمان صدور به مدت دو سال شمسی است؛ لذا اوراقی که سررسید آنها نزدیک است، با قیمت متفاوتی در بازار فرابورس معامله خواهد شد. در مثال بالا اعتبار اوراق تسهیلات مسکن با نماد تسه ۹۳۰۷، تا تاریخ ۱۳۹۵/۰۷/۱۵ خواهد بود. لازم به ذکر است که مدت اعتبار اوراق تسه، ممکن است حداکثر تا دو دوره ۶ ماهه (مجموعاً ۱۲ ماه) با صلاحدید بانک مسکن تمدید شود.

چنانچه دارنده اوراق تسه در مدت اعتبار، از تسهیلات استفاده نکرده باشد، مبالغی که جهت خرید آن پرداخت نموده است، به او بازگردانده نمی‌شود.
محدودیت زمانی خرید و فروش اوراق تسه، تعداد مجاز خرید و کارمزد معاملات آن

امکان فروش اوراق امتیاز تسهیلات مسکن برای اوراق منتشر شده از آبان ماه ۹۴ به قبل (تسه ۹۴۰۸ به قبل)، ۲ ماه پس از خرید آن میسر خواهد بود. البته این محدودیت برای نمادهایی که ۴ ماه از مدت معاملات آنها باقی است، اعمال نمی‎شود.

این محدودیت زمانی برای کلیه اوراق منتشر شده بعد از آبان ماه ۱۳۹۴ (تسه بعد از ۹۴۰۸)، ۴ ماه پس از خرید آن است. یعنی خریدار تا ۴ ماه بعد از خرید اوراق تسه پس از  ۹۴۰۸، امکان فروش آن را ندارد.

هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی می‌تواند نسبت به ثبت سفارش خرید در کلیه نمادهای تسه مهر ماه ۱۳۹۴ به قبل (تسه ۹۴۰۷ به قبل)، حداکثر تا سقف ۹۰ ورقه اقدام نماید. تعداد اوراق امتیاز تسهیلات مسکن، به میزان تسهیلات مورد نظر متقاضی بستگی دارد، برای مثال اگر متقاضی تمایل به دریافت حداکثر تسهیلات خرید یا احداث واحد مسکونی (یعنی مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال) دارد، لازم است تعداد ۷۰ ورقه اوراق تسهیلات مسکن (ارزش هر ورقه ۵ میلیون ریال) را خریداری نموده و با دردست داشتن گواهی اوراق خریداری شده و سایر مدارک لازم، به شعب بانک مسکن مراجعه نماید.

در مورد اوراق تسهیلات مسکن منتشر شده از آبان ۱۳۹۴ به بعد (تسه ۹۴۰۸ به بعد)، هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی مجاز به خرید حداکثر ۱۴۰ ورقه تسهیلات مسکن است.

محدودیت خرید برای اوراق تسهیلات مسکن پس از آبان ۱۳۹۴ (تسه ۹۴۰۸ به بعد) و پیش از مهر ۱۳۹۴ (تسه ۹۴۰۷ به قبل) به صورت توامان، در هر جلسه معاملاتی و برای هر کد معاملاتی و برای همه نمادها  ۱۴۰ ورقه خواهد بود.

کارمزد خرید این اوراق ۰٫۰۰۴۹ و کارمزد فروش آن ۰٫۰۰۲۴ است.
مراحل خرید اوراق تسه و استفاده از تسهیلات وام

برای استفاده از اوراق امتیاز تسهیلات بانک مسکن، لازم است متقاضی پیش از اقدام به خرید این اوراق، از شرایط اعطای تسهیلات بانک مسکن مطلع شود؛ زیرا چنانچه واحد مسکونی مورد نظر متقاضی با شرایط و ضوابط واحدهای مسکونی مشمول تسهیلات بانک مسکن مطابق نباشد، امکان برخورداری از این تسهیلات وجود نخواهد داشت.

پس از آگاهی از شرایط اعطای تسهیلات، درصورت دارا بودن کدمعاملاتی، متقاضی می تواند از طریق کارگزاری‌ها اقدام به خرید اوراق مذکور نماید. سفارش خرید می‌تواند به صورت حضوری، تلفنی، اینترنتی و یا خرید آنلاین صورت پذیرد. توجه به این نکته لازم است که برای ثبت سفارش به صورت هر یک از روش‌های ذکر شده، علاوه بر دارا بودن کد سهامداری، امضای قرارداد مربوط به هر یک از این روش‌ها نیز ضروری است. بعد از واریز مبلغ خرید اوراق به حساب کارگزاری و تکمیل فرم درخواست خرید، اوراق برای مشتری خریداری می‌شود. برگه گواهی اوراق خریداری شده بعد از گذشت سه روز کاری آماده تحویل به مشتری برای ارائه به بانک مسکن است. پس از انجام مراحل بانکی و دریافت وام از بانک مسکن، اوراق مربوطه توسط شعبه بانک  باطل شده و قابل فروش نخواهند بود، در هنگام ثبت سند در دفاتر ثبت اسناد رسمی مبلغ چک وام از طرف نماینده بانک در اختیار فروشنده قرار خواهد گرفت، در ضمن برای معاملاتی که بین اعضای خانواده (اعضای درجه یک) انجام شده باشد از طرف بانک بعنوان معاملات صوری تلقی شده و شامل وام نخواهد شد.

قیمت اوراق تسهیلات مسکن متغییر بوده و تابع عرضه و تقاضای آن است، لذا پیشنهاد می‌شود برای مشاهده آخرین قیمت این اوراق به سایت شرکت مدیریت فناورری بورس تهران و یا شرکت فرابورس ایران مراجعه شود.

درپایان بار دیگر خاطر نشان می‌سازد پیش از اقدام به خرید این اوراق، از شرایط اعطای تسهیلات بانک مسکن مطلع شود؛ به هریک از دارندگان این اوراق فقط یک تسهیلات داده می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی