آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
۳ ارمغان اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی

۳ ارمغان اجرای طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا

خرید گندم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اجرای آزمایشی طرح قیمت تضمینی گندم در بورس کالا می تواند ۳ کارایی را به همراه داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،عباس پاپی‌زاده در ارتباط با اجرای طرح قیمت تضمینی گندم به صورت پایلوت در چهار استان به مهر گفت: اجرای آزمایشی این طرح در حالی آغاز شده که طی سال های مختلف در بحث منابع لازم جهت تامین نیاز مصرفی کالاهای اساسی مشکلاتی وجود داشت و در راستای حل این مشکلات، نهاد قانون گذار و مجلس، قانونی را به تصویب رساند که در ایجاد یک ابزار جدید تحت عنوان قیمت تضمینی نقش داشت.
وی تصریح کرد: درج قیمت های تضمینی در بورس کالا و پرداخت مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس با نرخ خرید تضمینی ،هزینه های دولت را به یک سوم کاهش می دهد.
این نماینده مجلس به عدم اجرای قانون افزایش بهره وری حوزه کشاورزی مصوب سال ۸۹ مجلس اشاره و تصریح کرد: این قانون در حالی طی سال های اول تصویب آن اجرایی نشد که در دو سال اخیر در دو محصول ذرت و جو در بورس کالا اجرایی شد و با توجه به موفقیت آمیز بودن آن، این نتیجه به دست آمد که ظرفیت های موجود در بورس کالا برای سایر محصولات نیز در دسترس است و نتایج به دست آمده از اجرای طرح مذکور تاکنون نشان می دهد این بورس به خوبی پای کار آمده است.
پاپی‌زاده در بیان مزایای حاصل از اجرای این طرح اظهار داشت: اولین مزیت اجرای طرح قیمت تضمینی، دستیابی کشاورزان به پول در سریع ترین زمان است و مورد بعدی کاهش هزینه های مالی دولت است که به موجب آن دیگر نیازی نیست دولت در طول سال به دنبال تامین مالی منابع مورد نیاز برای اجرای طرح خرید تضمینی و پرداخت پول به کشاورزان باشد زیرا بخش زیادی از پول کشاورزان در بورس و به صورت نقدی آن هم توسط بخش خصوصی پرداخت می شود.

وی ضمن اشاره به همکاری شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان تعاونی روستایی با بورس کالا جهت اجرای طرح قیمت تضمینی کالاهای اساسی گفت: بخشی از فرآیند اجرای این طرح که به بورس کالا مربوط می شود، به خوبی انجام شده و دو سوم پول کشاورزان ظرف مدت چند روز پس از انجام معاملات به حساب آنها واریز شده است.
پاپی زاده، مسایلی همچون مدیریت تولید، انبارداری و حمل و نقل را از جمله مواردی برشمرد که پیرامون آن اختلاف نظرهایی در بین مسوولان وجود دارد که باید با اجرای طرح قیمت تضمینی برای حل آنها اقدام کرد.
وی تاکید کرد: نکته اساسی این است که در اجرای هر طرحی به صورت پایلوت، باید بگونه ای عمل کرد که در ذی نفعان و فعالان آن حوزه امیدواری ایجاد شود که در رابطه با طرح قیمت تضمینی گندم نیز با توجه به اینکه دوره اجرای آزمایشی و تجربه اول را سپری می کنیم، نتایج آن در ذهن فعالان بخش کشاورزی می ماند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص امکان توان دولت برای برنامه ریزی بهتر و مدیریت کارای بازار به ویژه در خصوص کالاهای اساسی موردنیاز مردم با استفاده از این طرح گفت: یکی از مشکلات دیرینه در بخش کشاورزی و البته کل اقتصاد، نبود اطلاعات دقیق و شفاف از تعداد کشاورزان، سطح زیر کشت و همچنین تناژ تولید است و در این موارد به دلیل عدم ثبت اطلاعات در یک سامانه جامع و یکپارچه همواره بین آمار کشاورزان و جهاد کشاورزی اختلاف وجود دارد.
پاپی زاده اضافه کرد: اما در طرح قیمت تضمینی کلیه اطلاعات به صورت شفاف و دقیق ثبت می شود که این امر در پایش و فعالیت بهتر بخش کشاورزی اثر دارد بطوری که دستیابی به این اطلاعات تسهیل می شود. همچنین نیاز به واردات نیز از طریق اجرای این طرح قابل تشخیص و برنامه ریزی است.
وی گفت: عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا به روش قیمت تضمینی می تواند شفافیت اطلاعاتی، مدیریت بهتر تولید و کنترل واردات بی رویه را به ارمغان آورد.

  • آرمین شکیبا

بورس کالا

خرید تضمینی گندم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی