آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی پردیس :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی

تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی پردیس

#شپدیس
پتروشیمی پردیس
شرکت پتروشیمی پردیس
که در فضای رشد قیمت جهانی اوره و با تصور به ثبات نرخ جهانی اقدام به تعدیل مثبت و ارائه بودجه با نرخ اوره 215دلاری نموده بود، پس ازانکه قیمت اوره جهانی از 275 دلار به 175 دلار در هر تن و آن هم ضمن 2 ماه کاهش یافت، از موضع خود عقب نشینی کرده و تن به یک تعدیل منفی 35درصدی داده است.

اما تمام ماجرا این نیست و در واقع کاهش سود از 1109ریال به 722ریال تماما به علت کاهش نرخ جهانی نیست.  شپدیس طرح توسعه 1.072.000 تنی اوره خود را قرار بود در سال جاری به بهره برداری برساند و مجموعا 2,475,574 تن اوره در سال مالی منتهی به شهریور 1396 تولید نماید اما ...

طولانی شدن مرحله تست واحد جدید اوره سازی باعث شد تا مقدار تولید اوره در گزارش جدید به 2,140,692 تن کاهش یابد و همین عاملی برای تعدیل منفی بود.

در حالی شپدیس بابت وام های دریافت شده و راه اندازی طرح توسعه شاهد رشد هزینه هاست که فعلا درآمدی ازین ناحیه نداشته است.

با در نظر گرفتن این موارد، اوره 180 دلاری، متوسط دلار 3800 تومانی و تولید 2.8میلیون تن اوره در سال، باید گفت سود شپدیس نمی تواند کمتر از 900 ریال باشد. فرض کنیم که  722 ریال 500 ریال نیز تقسیم گردد آن زمان p.e این سهم 6 واحد پس از مجمع خواهد بود.

نمی توان گفت P.e 6 واحدی برای این سهم عدد بالایی است چون اگر طرح توسعه به نتیجه کامل برسد، اندکی افزایش در نرخ های فروش(چه تحت تاثیر دلار و چه اوره جهانی)، شرایط را به نحو با اهمیتی به نفع شرکت تغییر می دهد.

به طور مثال اگر فرض کنیم نرخ فروش به هر دلیلی 10درصد رشد کند، سود خالص بالغ بر 30درصد رشد میکند! در سال گذشته نسبت سود خالص به فروش این شرکت 43درصد بوده اما حالا 26درصد است و این شرکت به نوعی اهرمی تر از گذشته است لذا هرگونه رویدادی که نرخ فروش را بیش از 10درصد بالا ببرد یک  اثر مثبت با اهمیت می گذارد اما افزایش نرخ گاز و حتی تک نرخی شدن دلار هم در مقایسه با اثری که افزایش نرخ دلار می تواند بگذارد، با اهمیت نیست.

در پایان مرداد ماه، شپدیس بودجه سال 97 خود را ارائه می کند. باید دید چه سطحی از تولید طرح جدید را وارد بودجه می کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی