آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
سود علی الحساب و یکسان سازی میزان بهره :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی

سود علی الحساب و یکسان سازی میزان بهره

ولی الله سیف

رئیس کل بانک مرکزی گفت: درصدد عملیاتی کردن علی‌الحساب شدن سود سپرده هستیم و بزودی اعلان خواهیم کرد هیچ بانکی بیشتر از میزانی که در شورای پول و اعتبار تصویب شده،مجاز نیست سود پرداخت کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران درخصوص مشکلات پیش آمده برای برخی موسسات مالی مانند کاسپین گفت: متاسفانه برخی التهاب آفرینی کاذب می کنند.ضوابط می‌گوید چنین مشکلاتی تحت نظر مرجع قضایی حل شود و وظیفه بانک مرکزی دفاع از حقوق سپرده گذاران است.

وی درباره تصویب سود سپرده 12 درصدی توسط شورای پول و اعتبار افزود: شورای پول و اعتبار در این مورد تصمیم نگرفته،مکانیزم بانکداری بدون ربا براین اساس است که سپرده ها به وکالت به بانک سپرده شود تا منابع را در فعالیت اقتصادی به کار بگیرند و در حقیقت سود اصلی قابل تخصیص به سپرده گذار در آخر دوره مالی و پس از حسابرسی و بستن صورت های مالی مشخص شود. در گذشته به تدریج این تقاضا مطرح شد که مبلغی از سود حاصل را بانک ها به صورت علی الحساب به سپرده گذار بدهند که در بازار رقابتی این علی الحساب ها افزایش یافت و در دو سه سال گذشته شرایط به نحوی شد که سود علی الحساب از رقمی که حق سپرده گذار است بیشتر شد و این اشکالی است که به وجود آمده است.

این مقام مسئول ادامه داد: موضوعی که ما درصدد عملیاتی کردن آن هستیم و به زودی اعلام می‌کنیم این است که هیچ بانکی مجاز نباشد سود علی الحساب را بیشتر از میزانی که در شورای پول و اعتبار تصویب شده(15 درصد) پرداخت کند و در بررسی آخر سال اگر سود مکتسبه ای که قابل تخصیص و حق سپرده گذار است بیشتر از 15 درصد باشد مابه التفاوت پرداخت می شود کما اینکه در سال های قبل نیز این اتفاق در نظام بانکی می افتد،این مدل باعث می شود انضباط دقیق تری نیز ایجاد شود.

سیف درباره مهمترین اقدامات بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی و مهمترین اولویت دولت دوازدهم گفت: یکی از اساسی ترین نکات در بحث اقتصاد مقاومتی که باید به آن توجه کرد پیش بینی اقدامات و عملیاتی است که می تواند منجر به ایجاد شوک در اقتصاد شود و وظیفه بانک مرکزی پایش و آرامش اقتصاد و پیش بینی پذیر شدن آن است که در این زمینه اقدامات مناسبی نیز داشته ایم.

وی درباره رقم دیرکرد نیز گفت: رقمی که در بودجه پیش بینی شده بود به تدریج تخصیص می یابد و تا جایی که من اطلاع دارم تا 40 میلیون تومان کاهش یافته و رقم هایی که در ابتدا اعلام شد 10 میلیون تومان بود که هم اکنون به 40 میلیون تومان رسیده است.

رییس کل بانک مرکزی درباره گزارش موسسات مالی غیرمجاز به مجلس گفت: در دو سه روز گذشته جلسات مفصلی با هیات رئیسه و نائب رئیس مجلس داشتیم و بحث های مختلفی انجام شده و براساس آن مکانیزم عمل می کنیم . آنچه مسلم است بانک مرکزی موظف و مکلف است در چارچوب قوانین و مقررات عمل کند و با ارتباطی که با مرجع قضایی و بانک مرکزی وجود دارد به تدریج عمل می شود و اطلاعیه هایی می دهد و بر آن اصول نیز شرایط پیش می رود.

سیف درباره پرداخت های علی الحساب سپرده گذاران و پرداخت کامل سپرده ها گفت: متاسفانه عده‌ای در مساله موسسات غیرمجاز و پرداخت ها التهاب آفرینی کاذب دارند در حالی که مقررات و ضوابط می گوید در زمانی که چنین مشکلاتی پیش می آید باید این موارد تحت نظر مرجع قضایی حل شود و بانک مرکزی نیز در این مورد به مرجع قضایی کمک می کند و وظیفه بانک مرکزی نیز دفاع و صیانت از سپرده سپرده گذاران است و با این مکانیزم نیز ورود کرده است.

وی افزود: اما متاسفانه التهاب های کاذب و دخالت ها شرایط روانی ویژه ای را ایجاد می کنند اما این مساله هیچ تاثیری بر روند کار بانک مرکزی ایجاد نمی کند .با توجه به تخمین ها 90 درصد مانده حساب در تاریخ انحلال موسسه فرشتگان که 1 شهریور سال 94 بوده به کسر مبالغی که بعد از آن دریافت کردند پرداخت می شود.
فرشتگان
سیف بیان کرد: متعاقبا دارایی های جدید که کم هم نبوده شناسایی شده و به بنیه مالی اضافه می شود و در نهایت متناسب با دارایی های شناسایی می شود. اولویت اول کسر علی الحساب ها است در مرحله بعد به سود متعارف شورای پول و اعتبار اضافه می شود. بانک مرکزی هیچ حساسیتی نسبت به نرخ های بالاتر ندارد،ما علاقه مند هستیم این موسسه تا ریال آخر تعهدات خود را بپردازد،هم اکنون موسس این تعاونی در زندان است و تحقیقات ادامه دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی