آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
...و اینک تحلیلی بر پتروشیمی خراسان... :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی

...و اینک تحلیلی بر پتروشیمی خراسان...

#خراسان

پتروشیمی خراسان

شرکت پتروشیمی خراسان سود هر سهم سال 96 خود را 1130ریال پیشبینی کرده که در عملکرد 3ماهه موفق به پوشش 284ریال ازان شده است. این گزارش حاوی نکات زیر است:

1) از مجموع 4877 میلیارد ریال فروش پیشبینی شده 1186میلیارد ریال محقق شده است. از مجموع فروش 130هزار تن اوره با نرخ متوسط 7080ریال به فروش رسیده است. باید توجه داشت که نرخ اوره آزاد در سطح جهانی طی ماه های اخیر عمدتا روندی نزولی داشته و همکنون 7000 ریال است همچنین نرخ داخلی در بودجه 6125ریال فرض شده که مطابق آخرین مصوبات است.  کل فروش اوره برای سال جاری 507هزار تن فرض شده که 25.6درصد آن محقق شده است. در بودجه شرکت نرخ فروش اوره صادراتی 8662 ریال فرض شده است.

2) فرضه شده که 20300 تن کریستال ملامین با نرخ 43میلیون ریال به فروش برسد که در سه ماهه  4548تن آن با نرخ 48.7میلیون ریال به فروش رسیده در حالی که بودجه شرکت 43میلیون ریال فرض شده است.

3) پیشبینی شده 247میلیون مترمکعب گاز به نرخ 3100ریال مصرف شود اما اگر ترکیب تولید همچون سه ماه نخست باشد شرکت می تواند با 227میلیون مترمکعب گاز خوراک به همان میزان تولید برسد ضمن اینکه نرخ خرید واقعی 2925 در هر مترمکعب بوده است.


*نتیجه: علی رغم کاهش قیمت جهانی اوره و عقب بودن از برنامه فروش ریالی، ضریب مصرف و نرخ گاز خوراک باعث شده تا شرکت بتواند 25درصد سود هر سهم را در سه ماهه محقق کند. به مرور زمان نرخ دلار افزایش خواهد یافت لذا شرایط به لحاظ نرخ فروش بهتر می شود اما بحث اینجاست که ضریب مصرف گاز خوراک و نرخ آن به چه سمت و سویی برود. در نیمه دوم سال گاز گران تر و در نیمه اول ارزان تر است لذا نمی توان به نرخ خرید گاز در مقطع فعلی اکتفا کرد و قطعا نرخ واقعی آن در 12ماهه سال 96 از پیشبینی شرکت هم فراتر می رود با این اوصاف افزایش نرخ دلار بازار آزاد و تداوم وضعیت ضریب مصرف گاز اتفاق خوب محسوب می شوند و در مقابل تک نرخی شدن ارز به معنای افزایش هزینه ها است. میزان درآمد سرمایه گذاری نیز در 3 ماهه روندی نزولی نسبت به گذشته داشته اما شرکت میزان سرمایه گذاری های خود در ترازنامه را از 55میلیارد تومان به 110میلیارد تومان افزایش داده و در این 3 ماه به دلیل پرداخت سود سهام به صورت نقدی، سود بانکی کمتری دریافت کرده است.

نهایتا اینکه خراسان با p.e 4.4 واحدی به شرط تک نرخی نشدن ارز و افزایش نرخ دلار بازار آزاد یا قیمت جهانی می تواند مسیر صعودی بگیرد در واقع باید روند سهم و این فاکتورها را دنبال کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی