آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
تحلیلی بنیادی بر اوضاع شرکت خاک چینی ایران :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی

تحلیلی بنیادی بر اوضاع شرکت خاک چینی ایران

#کخاک



شرکت خاک چینی ایران در سال 95 توانست به سود 1688ریالی برسد که در مجمع اخیر 1400ریال ازان را تقسیم کرد.

این شرکت با سرمایه اسمی 175میلیارد ریال، سود سال 95 را نسبت به سال 94 با رشد 4درصدی همراه کرده بود. نسبت سود ناخالص به فروش در سال 94 و 95 به ترتیب 70درصد و 65درصد بوده است.

کاهش حاشیه سود به دلیل رشد 13درصد در فروش و رشد 30درصد بهای تمام شده در سال 95 نسبت به سال 94 است.

مبلغ فروش پیشبینی شده برای سال 96 در سطح 617میلیارد ریال در نظر گرفته شده و نسبت سود ناخالص عملیاتی به فروش 65درصد فرض شده است.

فعالیت این شرکت عمدتا فرآوری کائولن است. کائولن یا خاک چینی به رنگ سفید بیشترین کاربرد را در تولید چینی و سرامیک دارد.

حاشیه سود بالای این شرکت ازان جهت است که شرکت خود معدن دار است. معدن فلدسپات سدیک اناردره درسال 1384 به شرکت صنایع خاک چینی ایران واگذارگردید و  در استان مرکزی قرار دارد.  بهره برداری از معدن کائولن زنوز در سال1337 آغاز شد و در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

نگاهی به گزارش های ماهانه شرکت در کخاک نشان می دهد که شرکت در 3 ماهه 169میلیارد ریال فروش ثبت کرده و میزان فروش در خرداد ماه 71میلیارد ریال بوده است.

کل پیشبینی فروش شرکت 617میلیارد ریال است لذا در سه ماهه 27.3درصد فروش محقق شده است. نرخ متوسط فروش محصول فراورده شده 4423 ریال فرض شده اما نرخ خرداد ماه 4667ریال بوده است.

شرکت 36,486 تن ازین محصول تولید کرده در حالی 28.3هزار تن فروخته و قصد دارد در کل سال 117.000 تن بفروشد! لذا به نظر می رسد مقدار و نرخ فروش قابلیت رشد دارد.

در یک حالت نرمال سود هر سهم می تواند از مرز 2000ریال عبور کند. گزارش 3ماهه سود و زیانی تصویر شفافی ارائه می کند که پتانسیل واقعی شرکت در سال جاری چگونه است. قاعدتا باید 500ریال سود از 1786ریال ساخته باشد که اگر اینطور باشد سود سال جاری بیش از 2000ریال خواهد بود.

نکته به ظاهر منفی شرکت این است که نسبت P.s مناسب نیست اما در عالم واقع چون 2معدن در مالکیت شرکت است، ارزش شرکت به ذخیره خاک معدنی وابسته است و در واقع باید گفت حاشیه سود فوق العاده بالای این شرکت به دلیل داشتن آن معادن سبب شده تا 217میلیارد تومان ارزش بازار این شرکت و pe سهم 7 واحد باشد.

این شرکت در مالکیت صدر تامین، مجمع تقسیم سود خود را برگزار کرده و در اردیبهشت ماه یک رالی نسبتا مناسب انجام داده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی