آموزش تشریفات رسمی
تیتر روزنامه های مهم دنیا
چالش خبر
قیمت لحظه ای طلا و دلار
بورس اوراق بهادار
چرابعضی نماد های بورسی در صف اخراج قرار گرفته اند؟ :: سهام بلاگ

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات مفید بورسی

سهام بلاگ

اطلاعات اقتصادی-بورسی-قوانین و مقررات مبادلات سهام-اخبار مهم از بزرگان علم اقتصاد دنیا و کار آفرینان برتر

طبقه بندی موضوعی

چرابعضی نماد های بورسی در صف اخراج قرار گرفته اند؟


سازمان بورس فراخوانی برای اصلاح «قانون توقف نمادهای معاملاتی» داده است. تغییرات ناشی از این قانون، چالش‌های تازه‌ای پیش روی نمادها قرار داده است.

صف اخراجی ها

به گزارش خبرنگار تجارت‌نیوز، با انتقال شرکت کاشی نیلو از تابلو اصلی و رفتن به بازار توافقی فرابورس، نخستین اخراج بورس رقم خورد. این اخراج با اینکه هفته گذشته اتفاق افتاد، اما از آن جهت اهمیت دارد که شاید همین سرنوشت در انتظار شرکت‌های هم‌گروه و حتی شرکت‌های دیگری باشد که هنوز نماد آنها بسته مانده است.

تا ابتدای خردادماه امسال، لیستی از نمادهای بسته شرکت‌ها وجود داشت که نشان می‌داد حدود ۱۹ شرکت نمادشان بسته بوده و معلوم نیست این قفل چه زمانی باز شود. از این لیست، حداقل ۱۱ شرکت بیش از شش ماه می‌شود که نمادشان بسته مانده است.

البته چهار شرکت پارس پامچال (شپمچا)، معدنی دماوند (کدما)، کمک‌فنر ایندامین (خکمک) و بانک سینا (وسینا) که همگی کمتر از شش ماه از بسته بودن‌شان می‌گذشت، در حال حاضر باز هستند. اما همچنان بقیه نمادها بسته‌اند و کاشی نیلو هم با حدود ۱۷ ماه بسته ماندن، از تابلوی اصلی بورس اخراج شد.

تلخ‌کامی نیلو

نخستین شرکت اخراجی بورس تهران در سال ۹۶ از گروه کاشی و سرامیک، نیلو (کنیلو) است. نماد این شرکت حدود ۱۷ ماه بسته ماند و به دلایل مختلف، سرانجام بسته ماندنش خوش‌اقبال نبود و به بازار توافقی فرابورس منتقل شد. طوبی دهقانی، مدیر ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران، در مورد لغو پذیرش شرکت کاشی نیلو اعلام کرد: این شرکت به دلیل عدم احراز شرایط حضور در بورس در جلسه هیات پذیرش، لغو پذیرش شد.

این شرکت حداقل سرمایه لازم برای ماندن در بازار دوم بورس را نداشت. همچنین، سهام شناور آزاد این شرکت نیز کمتر از حد مجاز بود. نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی و سودآوری شرکت نیز کمتر از حد قانونی بورس بود.

مدیر ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه چند شرکت دیگر در فهرست لغو پذیرش قرار دارند، گفت: این فهرست توسط هیات پذیرش بررسی خواهد شد و براساس صلاحدید این هیات درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

یکی از مهمترین دلایل بررسی وضعیت شرکت‌ها توسط هیات پذیرش بورس و بسته ماندن غیرعادی نماد شرکت، افزایش سرمایه و شفافیت در ارائه گزارش‌ها و صورت‌های مالی است. البته در بیشتر مواقع، داستان عدم شفافیت در گزارش و صورت‌های مالی شرکت‌ها، دامن‌گیر افزایش سرمایه شده و شرکت‌ها را زمین‌گیر می‌کند.

نمونه آن نیز در مورد شرکت آکنتور (کنتورسازی ایران) بود که جزو همین لیست ۱۹ شرکت باقی ماند و حتی سهامداران این شرکت برای شکایت به مراجع قضایی و بخش حقوقی بورس مراجعه کردند. به هر حال سرنوشت کنیلو با انتقال به فرابورس تا حدودی روشن شد. اما به نظر نمی‌رسد که سهام‌داران این شرکت از وضعیت کنونی چندان رضایت داشته باشند.

کاشی نیلو حداقل سرمایه لازم برای ماندن در بازار دوم بورس را نداشت. همچنین سهام شناور آزاد این شرکت نیز کمتر از حد مجاز بود. نسبت حقوق صاحبان سهام به کل دارایی و سودآوری شرکت نیز کمتر از حد قانونی بورس بود.

سرنوشت نامعلوم هم‌گروه‌ها

کاشی نیلو مدت‌هاست درگیر بهتر کردن شرایط و به دست آوردن بازار و مشتریان جدید برای خروج از این وضعیت است. اما رکودی که در کل صنعت سرامیک و کاشی وجود دارد، جایی برای امید به بهبود باقی نگذاشته است. چنان‌که دهقانی مدیر ناشران شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز این موضوع را یکی از شروط اخراج کاشی نیلو عنوان کرده و می‌گوید: شرایط صنعت در تصمیم‌گیری هیات پذیرش تاثیرگذار است.

هیات پذیرش به طور معمول با توجه به شرایط صنعت درباره شرکت تصمیم‌گیری می‌کند که آیا شرکت حذف شود یا اینکه مشکلات شرکت به دلیل شرایط صنعت است و با بهبود وضعیت صنعت، شرکت نیز مشکلات خود را برطرف می‌کند. با توجه به بررسی‌های صنعت، امیدی برای بهبود این شرکت وجود نداشت.

به این ترتیب به نظر می‌رسد، شرکت چینی ایران (کچینی) و کاشی و سرامیک حافظ (کحافظ) دیر یا زود به سرنوشت کنیلو دچار شوند. هرچند از بسته شدن نماد کحافظ حدود هفت ماه و نماد کچینی حدود هشت ماه می‌گذرد. اما وضیعت کنونی صنعت کاشی و سرامیک و صنایع وابسته، مانند ساخت‌وساز تغییر قابل توجهی نداشته و تکلیف افزایش سرمایه و تزریق نقدینگی جدید به این شرکت‌ها همچنان مبهم است.

 

نام شرکت مدت زمان توقف (ماه) زمان توقف
آلومینیوم ایران ۱۹ ۱۳۹۴/۸/۳
کاشی نیلو ۱۶ ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
بانک صادرات ایران ۱۱ ۱۳۹۵/۴/۲۹
تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی  ۱۱ ۱۳۹۵/۵/۱۳
کنتورسازی ایران ۱۰ ۱۳۹۴/۶/۱۳
دوده صنعتی پارس  ۸ ۱۳۹۵/۸/۱
سیمان کارون ۸ ۱۳۹۵/۸/۴
چینی ایران ۸ ۱۳۹۵/۸/۱۰
بانک پارسیان ۷ ۱۳۹۵/۸/۱۵
کاشی و سرامیک حافظ ۶ ۱۳۹۵/۸/۲۹
بانک پاسارگاد ۶ ۱۳۹۵/۹/۲
کشت و صنعت پیاذز ۵ ۱۳۹۵/۱۱/۳
پارس الکترونیک ۴ ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
قند نقش جهان ۴ ۱۳۹۵/۱۲/۲
سرمایه‌گذاری نیرو ۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی